HARMONOGRAM NA ROK 2009/2010

 

MODUŁ – PROMOCJA ZDROWIA POPRZEZ RUCH I AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ

ORAZ AKTYWNE SPĘDZANIE CZASU WOLNEGO.

 

L.p.

Treści / Zadania

Procedury osiągania celów

Sposoby ewaluacji

 

Przewidywane efekty

Odpowiedzialni

Termin

 

 

 

 

 

 

 

1.

Organizacja życia kulturalnego uczniów

Akademie, wycieczki, dyskoteki, wyjścia do kina, teatru, muzeum

Według całorocznego harmonogramu uroczystości szkolnych

 

  • organizacja życia kulturalnego,
  • tworzenie miłego klimatu szkoły
  • integracja uczniów

Nauczyciele

Cały rok

2.

Integracja kl. I ze środowiskiem szkolnym

Pasowanie na ucznia kl. I

Scenariusz uroczystości

 

 

 

 

 

 

  • uczniowie stają się pełnoprawnymi członkami społeczności szkolnej
  • integracja uczniów kl. I z całą społecznością szkolną

Wychowawca kl. I

- B. Piątek

Wrzesień

3.

Organizacja śródrocznego wypoczynku dla dzieci

Organizacja wyjazdu na zieloną szkołę uczniów kl. III – 20 osób oraz uczniów klas specjalnych – 30 osób

Program zielonej szkoły

 

 

 

 

 

  • aktywne zagospodarowanie czasu
  • dbałość o kondycję fizyczną
  • wzbogacanie wiedzy

Nauczyciele (wych. kl. III oraz nauczyciele uczących w klasach specjalnych)

Maj

4.

Aktywne popołudnie - świetlica środowiskowo – socjoterapeutyczna „Uśmiech Dziecka”

Organizacja zajęć dydaktycznych, wychowawczych i socjoterapeutycznych

Zapisy w dzienniku, program pracy świetlicy, listy obecności – 30 uczniów

  • udział uczniów w zajęciach
  • aktywne spędzanie czasu wolnego

Socjoterapueci –

J. Piekarz, 

A. Stoińska

Wychowawcy –

I. Wąsowicz,

J. Grodecka,

B. Piątek,

O. Chodakowska

 

Cały rok (codziennie od godz. 14:30 do 17:30)

5.

Podnoszenie kondycji fizycznej i dbałość o prawidłową sylwetkę ciała poprzez udział w zajęciach sportowych.

Gimnastyka korekcyjna

Dzieci uczestniczące w zajęciach, zapisy w dzienniku – 22 uczniów

 

  • korekta wad postawy

J. Wiśniewski

Cały rok

Piłka nożna

Dzieci z klas I – VI uczestniczące w zajęciach – 15 uczniów

  • nauka zasad gry w piłkę nożną
  • nauka zasad gry fair play

M.  Mizgajski

Cały rok (raz w tygodniu 45 min)

Badminton

Dzieci z klas V – VI uczestniczące w zajęciach – 10 uczniów

  • nauka zasad gry w badmintona
  • nauka zasad gry fair play

 

J. Wiśniewski

Cały rok (raz w tygodniu 45 min)

Koszykówka

Dzieci z klas V – VI uczestniczące w zajęciach – 12 uczniów

  • nauka zasad gry w koszykówkę
  • nauka zasad gry fair play

J. Wiśniewski

Cały rok (raz w tygodniu 45 min)

Zajęcia taneczne

Dzieci z klas III – V uczestniczące w zajęciach – zapisy w dzienniku – 16 uczniów

  • nauka podstawowych kroków tańców towarzyskich

I. Wąsowicz

Cały rok (raz w tygodniu 45 min oraz wg potrzeb)

6.

Rozwijanie zainteresowań dzieci poprzez uczestnictwo w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych

„Wieczór bajek”

 

Dzieci z klas I – IV – 20 uczniów

 

 

 

 

 

  • rozwijanie wyobraźni dzieci poprzez uczestnictwo w świecie bajek

 

A. Pietraszkiewicz

Kwiecień

Koło teatralne

Dzieci uczestniczące w zajęciach – zapisy w dzienniku

 

  • rozwijanie zdolności aktorskich

A. Stroińska,

J. Grodecka

Cały rok (raz w tygodniu 45 min)

Koło plastyczne „Mały artysta’

Lista dzieci uczestniczących w zajęciach, zapisy w dzienniku – 18 uczniów

 

 

 

 

 

 

  • umożliwianie rozwijana zdolności twórczych
  • nabywanie umiejętności wyrażania swoich odczuć poprzez twórczość plastyczną

 

M. Kozioł

Cały rok

(dwa razy w tygodniu po 90 min)

Zajęcia rytmiczne

 

Dzieci z klas I – III uczestniczące w zajęciach – 10 uczniów

  • rozwijanie aktywności ruchowej dzieci

 

 

 A. Pietraszkiewicz

Cały rok (raz w tygodniu 45 min)

7.

Kultywowanie tradycji harcerskich

Gromada zuchowa „Leśni Władcy”

Dzieci uczestniczące w zajęciach – 20 uczniów

 

 

  • krzewienie idei harcerskich oraz wcielanie ich w życie codzienne

A. Król

Cały rok (raz w tygodniu 60 min)

8.

Aktywowanie rodziców uczniów do wspólnej rekreacji

Organizacja festynu „Rodzinnie i zdrowo na sportowo”

Sprawozdanie z przebiegu festynu, zdjęcia

  • integracja rodziców ze społecznością szkolną
  • aktywność ruchowa poprzez zabawę

Nauczyciele

Maj / Czerwiec

9.

Sportowy Dzień Dziecka

Międzyklasowe konkurencje sportowe

Sprawozdanie z przebiegu uroczystości, zdjęcia

  • nauka współpracy w drużynie
  • nauka zasad gry fair play

Nauczyciele w - f

Czerwiec

 

MODUŁ –  PROMOCJA ZDROWIA POPRZEZ PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

 

L.p.

Treści / Zadania

Procedury osiągania celów

 

Sposoby ewaluacji

Przewidywane efekty

Odpowiedzialni

Termin

1.

Zdrowe odżywianie

Akcja „Szklanka mleka”

Listy dzieci pijących mleko – 85 uczniów

 

 

  • uczeń codziennie pije 0,25l mleka smakowego lub białego

M. Kozioł

Cały rok

Wprowadzenie zdrowej żywności do sklepiku

Pogadanki w klasach nt. zdrowego odżywiania (wszystkie klasy)

 

 

  • uczeń potrafi prawidłowo planować swoje posiłki

 

Nauczyciele, osoba prowadząca sklepik

Wrzesień - październik

Wpojenie nawyku spożywania drugiego śniadania

Pogadanki w klasach nt. konieczności spożywania drugiego śniadania (wszystkie klasy)

 

  • uczeń ma drugie śniadanie (spożywanie śniadania na stołówce szkolnej 8:45 – 8:55)

 

Nauczyciele

Wdrożenie - wrzesień  /październik

Realizacja – cały rok

„Warzywno – owocowy zawrót głowy”

 

 

 

Przygotowywanie  kanapek i sałatek – kl.

I – III

 

 

 

  • nauka prawidłowego przygotowywania posiłków

 

Uczniowie oraz wychowawcy

Październik

„Święto dyni”

 

Przygotowywanie przetworów z dyni – kl. I - III

  • wyrobienie nawyku urozmaicania posiłków

 

Uczniowie oraz wychowawcy

Listopad

„Grupa żółto – pomarańczowa czyli owoce na zimę”

 

 

Przygotowywanie zimowych deserów – kl. I - III

 

  • wyrobienie nawyku jak prawidłowo się odżywiać zimą

 

Uczniowie oraz wychowawcy

Styczeń

Dbamy o nasze zdrowie

 

Cykl pogadanek – „Nie wszystko zdrowe, co lubimy”, „Czy wiesz, co jesz?”, „Zdrowo się odżywiam”, „Wiem, co jem” (wszystkie klasy)

  • uczeń wzbogacił swoją wiedzę nt. zdrowego odżywiania

 

Wychowawcy klas

Kwiecień

2.

Kulturalne spożywanie posiłków

Wykonanie gazetek tematycznych na jadalni

 

Stworzenie przyjemnej atmosfery na jadalni

  • uczeń wie, że ważne jest miejsce spożywania posiłków

 

Wychowawcy świetlicy –

J. Piekarz,

M. Kozioł,

O. Chodakowska

Cały rok

 

Dbamy o estetykę spożywania posiłków

Konkurs – „Jem kulturalnie”

  • wpojenie nawyku kulturalnego jedzenia
  • wpojenie nawyku dbania o miejsce spożywania posiłów

Wychowawcy świetlicy –

J. Piekarz,

M. Kozioł,

O. Chodakowska

Cały rok

 

MODUŁ – HIGIENA ZDROWIA FIZYCZNEGO I PSYCHICZNEGO

 

L.p.

Treści / Zadania

Procedury osiągania celów

Sposoby ewaluacji

 

 

Przewidywane efekty

Odpowiedzialni

Termin

1.

Higiena jamy ustnej

 

Pogadanki higienistki szkolnej nt. prawidłowego czyszczenia zębów,

udział uczniów w programie fluoryzacji zębów.

 

Umiejętność prawidłowego czyszczenia zębów i dbanie o higienę jamy ustnej – kl. I – III

  • uczeń potrafi prawidłowo szczotkować zęby i wie jak należy o nie dbać

 

Higienistka szkolna

Cały rok – według harmonogramu

 

„Zagadki dr Ząbka”

 

 

 

Prelekcje, pogadanki na temat higieny jamy ustnej, konkurs plastyczny – kl. I – III

 

 

  • wyrobienie nawyku konieczności dbania o higienę jamy ustnej

Nauczyciele nauczania zintegrowanego oraz uczniowie

Grudzień

2.

Higiena okresu dojrzewania

Pogadanki na lekcjach WDŻ

 

 

 

 

Wyrobienie nawyku dbania o swój wygląd – kl. VI oraz kl. gim.

  • uczeń wie w jaki sposób należy dbać o swoją higienę

 

J. Piekarz

Na bieżąco

3.

Szczepienia uczniów

Pogadanki higienistki szkolnej nt. konieczności przestrzegania terminów szczepień

 

 

Wyrobienie nawyku przestrzegania kalendarza szczepień (wszyscy uczniowie)

  • uczeń pamięta o terminach swoich szczepień

 

Higienistka szkolna

Cały rok – według harmonogramu

4.

Higiena zdrowia psychicznego

Pogadanki i prelekcje dla rodziców i uczniów prowadzone przez pedagoga i psychologa szkolnego (zapisy w dziennikach lekcyjnych oraz pedagoga)

 

Wyrobienie nawyku dbania o swoje zdrowie psychiczne – kl. IV – VI oraz kl. gim.

  • uczeń wie gdzie i w jaki sposób może otrzymać pomoc

 

J. Kluska

D. Korolow

Na bieżąco – według potrzeb

5.

Poprawa warunków pracy uczniów

Zadbanie o wystrój klas szkolnych i korytarzy

 

 

 

 

Wyrobienie nawyku dbania o miejsce pracy (wszystkie klasy)

  • uczniowie dbają o swoje klasy, potrafią wykonać pracę na określony temat

Nauczyciele – wychowawcy klas oraz uczniowie

Cały rok (raz w miesiącu spr. przez komisję stanu czystości klas)

6.

„Jak uchronić się przed skutkami hałasu”

Konkurs wiedzy, wykonanie plakatu

 

 

 

 

 

Wyrobienie nawyku dbania o swoje zdrowie psychiczne – kl. I – III

  • uczeń wie jak groźny jest dla naszego zdrowia hałas i nie hałasuje na przerwach

Nauczyciele oraz uczniowie

Luty

 

MODUŁ – PROMOCJA ZDROWIA POPRZEZ PROFILAKTYKĘ

 

L.p.

Treści / Zadania

Procedury osiągania celów

 

Sposoby ewaluacji

Przewidywane efekty

Odpowiedzialni

Termin

1.

Zapobieganie nałogom

Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł” (wg harmonogramu)

Konkursy wiedzy, plastyczne – kl. IV – VI oraz kl. gim.

·        uczeń posiada wiedzę nt. zdrowotnych konsekwencji stosowania używek

 

Koordynatorzy programu –

A. Król, M. Kozioł oraz nauczyciele, pedagog, psycholog szkolny

 

Akcja prowadzona od kwietnia 2010 do listopada 2010)

Powiedz nie używkom!

Pogadanki prowadzone w klasach – kl. IV – VI oraz kl. gim.

·        uczeń wykazuje postawę asertywną

J. Kluska (pedagog)

Wg potrzeb

 

 

 

 

 

2.

Profilaktyka zdrowotna

„Na zdrowie”

Apel (każda klasa z wychowawcą przygotowuje inscenizację nt. zdrowia)

  • uczeń potrafi prawidłowo się odżywiać
  • uczeń prowadzi aktywny styl życia

Nauczyciele oraz uczniowie

 

 

Luty

„Moja forma – wydolność i sprawność fizyczna”

Testy sprawdzające sprawność fizyczną uczniów – kl. IV – VI oraz kl. gim.

 

 

  • uczeń wie w jaki sposób kształtować swoją aktywność fizyczną

 

D. Adamczyk,

A. Król,

J. Wisniewski oraz wychowawcy klas

 

Marzec

„Ratujemy i uczymy ratować”

Nauka podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy, uczniowie  kl. II

 

 

 

  • uczeń ma świadomość jak ważne jest udzielenie pierwszej pomocy
  • uczeń zna zasady udzielania pierwszej pomocy

G. Pniak

Cały rok

„Stop agresji”

Apel, dyżury uczniowskie prowadzone na dużej przerwie, spotkanie z policjantem oraz pogadanki na godz. wychowawczych – kl. IV – VI oraz kl. gim.

  • uczeń reaguje i nie jest obojętny na zachowania agresywne

H. Haberko,

J. Kluska, nauczyciele

Apel - listopad

Dyżury – cały rok

Pogadanki – grudzień/

styczeń

Spotkanie z policjantem – luty

„Dzień bez przemocy”

Apel, plakaty (wszystkie klasy)

  • uczeń potrafi rozwiązywać swoje sprawy nie stosując przy tym agresji

 

Nauczyciele oraz uczniowie

Czerwiec

3.

Bezpieczeństwo w ruchu drogowych

„Bezpiecznie poruszamy się po drodze”

Konkurs plastyczny, Turniej Wiedzy o Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym, spotkanie z policjantem – kl. I - III

  • uczeń wie jak należy zachować się na drodze

 

Nauczyciele nauczania zintegrowanego oraz uczniowie

Wrzesień

„Na dobry start”

Podniesienie poziomu świadomości bezpiecznego poruszania się w drogowym ruchu rowerowym

 

 

 

 

 

 

  • uczeń wie, jak należy poruszać się w ruchu drogowych
  • uczeń ma świadomość konieczności stosowania elementów odblaskowych na ubraniach

M. Mizgajski

Cały rok

4.

Edukacja zdrowotna

Realizacja tematów z zakresu zdrowia na lekcjach

- przyroda: „Składniki odżywcze oraz ich podst. funkcje”

- matematyka: „Obliczanie wartości kalorycznych produktów”

- j. polski: „Etykieta źródłem informacji”

- geografia: „Najpiękniejsze szlaki turystyczne – czynny wypoczynek”

- historia: „Miejsca, które warto zobaczyć – czynny wypoczynek”

- plastyka: „Piramida zdrowia” (plakat)

- technika: „Zdrowie na talerzu”

- informatyka: foldery informacyjne

 

 

 

  • uczeń ma świadomość jak ważne są wszystkie aspekty naszego życia w kontekście zdrowia

Nauczyciele poszczególnych przedmiotów

Kwiecień