RAPORT Z DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH PROJEKTU „ ŚLĄSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE" REALIZOWANEGO

W ZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 6 W SOSNOWCU

w okresie od 01.09.2010r. do 24.06.2011r.  

 

KARTA INFORMACYJNA O SZKOLE

 

Nazwa szkoły

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6

 

Adres szkoły

41 – 215 Sosnowiec ul. Starzyńskiego 41

 

Dyrektor szkoły

 mgr Anna Woszczek

 

Koordynatorzy programu

mgr Olga Chodakowska

mgr Marta Lipińska

mgr Anna Pietraszkiewicz

mgr Marek Mizgajski

Grażyna Pniak

Bogumiła Cerek (intendent szkolny)

Joanna Dzięga (higienistka szkolna)

 

Liczba uczniów

200

Liczba nauczycieli

39

 

ZADANIA PRIORYTETOWE WYZNACZONE W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU ŚLĄSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE

 

I Cel główny: Promocja zdrowia poprzez ruch i aktywność fizyczną

 

ZADANIE

METODY REALIZACJI

UZYSKANE EFEKTY

TERMIN

SPOSOBY MONITOROWANIA I DOKUMENTACJI

Organizacja życia kulturalnego uczniów

* Uczniowie w trakcie roku szkolnego aktywnie uczestniczyli w uroczystościach szkolnych:

- Ślubowanie klas pierwszych

- Dzień Nauczyciela

- Dzień papieski

- Święto Niepodległości

- Dzień Języków Obcych

- Dzień Górnika

- Boże Narodzenie

- Na zdrowie

- Walentynki

- Precz z przemocą

- Dzień Ziemi

- Rocznica konstytucji 3 Maja

- Obchody Dnia Dziecka i Dnia Sportu

*    Organizowano wycieczki krajoznawcze oraz wyjścia do kina, teatru i muzeum.                                  *  Uczniowie uczestniczyli w  zajęciach na Wydziale Nauk o Ziemi w Sosnowcu.

*    Uczniowie brali udział w zajęciach w Izbie Przyrodniczej w Nadleśnictwie Siewierz

* Prowadzono zajęcia warsztatowe „Koło młodego przyrodnika”, w ramach których zorganizowano uczniom zajęcia terenowe oraz umożliwiono udział w wykładach z cyklu „Osobliwości świata fizyki”, „Prywatne życie roślin”.                    * Uczniowie brali udział w obchodach Święta Ziemi.

  * Uczniowie brali udział w zawodach i igrzyskach sportowych 

*   Uczniowie i nauczyciele wzięli udział w Ogólnopolskiej akcji „Polska Biega”

*   Uczniowie wzięli udział w „Ekorajdzie”

Uczeń:

Ø  rozumie, jak ważne jest kultywowanie tradycji oraz świąt,

Ø  wie, na czym polega higiena pracy i wypoczynku,

Ø  integruje się z całą społecznością szkolną,

Ø  aktywnie uczestniczy w tworzeniu miłego klimatu szkoły.

Ø   chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,

 

 

Ø  rozwija swoje zainteresowania i pasje,

 

 

 

 

Ø  zna rolę sportu w prawidłowym rozwoju człowieka,

 

Cały rok

 

Harmonogram uroczystości szkolnych.

 

 

 

Zdjęcia oraz informacje zamieszczone na stronie internetowej szkoły

 

 

Karty wycieczek

 

 

 

Dziennik zajęć przyrodniczych  

 

 

Integracja kl. I ze środowiskiem szkolnym

* Uczniowie kl. I uczestniczyli w pasowaniu na ucznia.

Uczeń:

Ø  integruje się z całą społecznością szkolną,

Ø  jest pełnoprawnym członkiem społeczności szkolnej.

Wrzesień

Scenariusz uroczystości, zdjęcia

Organizacja śródrocznego wypoczynku dla dzieci

* Uczniowie kl. III oraz klas specjalnych mieli zorganizowany wyjazd na Zieloną Szkołę.

Uczeń:

Ø  potrafi aktywnie zagospodarować swój czas wolny,

Ø  dba o kondycję fizyczną,

Ø  wzbogaca swoją wiedzę

Maj/ Czerwiec

Program zielonej szkoły, zdjęcia

Aktywne popołudnie – świetlica środowiskowo – socjoterapeutyczna „Uśmiech Dziecka”

* Organizacja zajęć dydaktycznych, wychowawczych i socjoterapeutycznych dla dzieci.         * Udział uczniów w imprezach sportowych, kulturalnych oraz konkursach plastycznych i tanecznych.

*   Udział uczniów w Turnieju Sportowym Świetlic Środowiskowych „Olimpiady Duch Spartakiady Ruch”

Uczeń:

Ø  świadomie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,

Ø  aktywnie spędza czas wolny.

Cały rok

 

 

 

 

Czerwiec

 

 

Dziennik zajęć

Program pracy świetlicy

Zdjęcia

Podnoszenie kondycji fizycznej i dbałość o prawidłową sylwetkę ciała poprzez udział w zajęciach sportowych

* Prowadzono dla uczniów zajęcia sportowe – piłka nożna, koszykówka, badminton.                                           * Uczniowie uczestniczyli z zajęciach tanecznych.                                          * Uczniowie z wadami postawy objęci byli zajęciami z gimnastyki korekcyjnej.

Uczeń:

Ø  zna zasady fair play wielu dyscyplin sportowych, takich jak: piłka nożna, badminton, koszykówka,

Ø  zna podstawowe kroki tańców towarzyskich,

Ø  dba o swoją postawę ciała.

Cały rok

Listy dzieci

Wyniki współzawodnictwa sportowego

Rozwijanie zainteresowań dzieci poprzez uczestnictwo w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych

* uczniowie klas I-III systematycznie uczestniczyli w zajęciach i konkursach prowadzonych przez Miejską Bibliotekę Publiczna odział Ostrowy Górnicze.

* Uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania aktorskie na zajęciach z koła teatralnego.

*   Uczniowie rozwijali swoje zainteresowania tańcem na zajęciach tanecznych

* Uczniowie mieli możliwość rozwijania zdolności plastycznych na zajęciach „Mały artysta”.

Uczeń:

Ø  rozwija wyobraźnię,

 

Ø  rozwija zdolności aktorskie,

Ø  rozwija zdolności taneczne,

Ø  nabywa umiejętności wyrażania swoich odczuć poprzez twórczość plastyczną.

Kwiecień

 

Cały rok

Listy dzieci

Zdjęcia

 

Dziennik zajęć plastycznych

Kultywowanie tradycji harcerskich

* Dla uczniów kl. I – III prowadzono gromadę zuchową „Leśni Władcy”.

Uczeń:

Ø  krzewi i wciela idee harcerskie w życie codzienne

Cały rok

Dziennik zajęć

Aktywowanie rodziców uczniów do wspólnej rekreacji

* Zorganizowano festyn dla dzieci i ich rodziców pod hasłem „Rodzinnie i zdrowo na sportowo”.

Uczeń:

Ø  integruje rodziców ze szkołą,

Ø  aktywnie spędza popołudnie z rodzicami

Ø  propaguje ruch poprzez zabawę.

Czerwiec

Sprawozdanie z przebiegu festynu

Zdjęcia

Sportowy Dzień Dziecka

* Uczniowie uczestniczyli w międzyszkolnych konkurencjach sportowych.

Uczeń:

Ø  potrafi współpracować w grupie,

Ø  zna zasady fair play.

Cały rok

Sprawozdanie z przebiegu uroczystości, zdjęcia

 

II Cel główny: Promocja zdrowia poprzez prawidłowe odżywianie

 

ZADANIE

METODY REALIZACJI

UZYSKANE EFEKTY

TERMIN

SPOSOBY MONITOROWANIA I DOKUMENTACJI

Zdrowe odżywianie

* Szkoła brała aktywny udział w akcji „Szklanka mleka”, w związku z czym uczniowie mogli pić mleko.                * Uczniowie kl. I – III korzystali z programu „Owoce w szkole”.               * Nauczyciele cyklicznie prowadzili pogadanki na temat konieczności spożywania drugiego śniadania.                   * Uczniowie kl. I – III  brali udział w akcjach promujących zdrowy styl życia: Tydzień Promocji Zdrowia zakończony apelem „Dbamy o nasze zdrowie”  oraz rozstrzygnięciem konkursu „Mogę inaczej” – konkurs plastyczno literacki na temat formy spędzania   wolnego czasu.                                   * Wychowawcy klas prowadzili cykl pogadanek „Dbamy o nasze zdrowie”: Nie wszystko zdrowe co lubimy. Czy wiesz, co jesz? Zdrowo się odżywiam. Wiem, co jem.

 

Uczeń:

Ø  potrafi prawidłowo planować swoje posiłki,

Ø  wie, jak ważne jest picie mleka i jedzenie owoców,

Ø  spożywa drugie śniadanie,

Ø  potrafi prawidłowo przygotować posiłek,

Ø  wie, że należy urozmaicać posiłki oraz zmieniać je w zależności od pory roku,

Ø  wzbogacił swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania się.

Cały rok

 

 

 

 

 

Kwiecień

Sprawozdania z przeprowadzonych akcji

 

 

 

 

 

 

Zapisy w dziennikach

 

 

 

Zdjęcia

Kulturalne spożywanie posiłków

* Wychowankowie świetlicy systematycznie wykonywali gazetki ścienne na stołówce szkolnej oraz w świetlicy szkolnej.                                

 

 

Uczeń:

Ø  ma świadomość istoty zdrowego i kulturalnego spożywania posiłków,

 

Cały rok

Sprawozdanie z przebiegu konkursu

Zdjęcia

 

 

III Cel główny: Higiena zdrowia fizycznego i psychicznego

 

ZADANIE

METODY REALIZACJI

UZYSKANE EFEKTY

TERMIN

SPOSOBY MONITOROWANIA I DOKUMENTACJI

Higiena jamy ustnej

* Higienistka szkolna prowadziła pogadanki na temat prawidłowego czyszczenia zębów.                               * Uczniowie brali udział w programie fluoryzacji zębów.                                        * Uczniowie kl. I – III brali udział w pogadankach na temat higieny jamy ustnej oraz w konkursie plastycznym „Zagadki dr Ząbka”.

 

Uczeń:

Ø  potrafi prawidłowo szczotkować zęby i wie jak należy o nie dbać,

Ø  ma wyrobiony nawyk konieczności dbania o higienę jamy ustnej.

Cały rok

 

 

Grudzień

Harmonogram pogadanek

 

 

Prace plastyczne

Higiena okresu dojrzewania

* Uczniowie kl. V, VI oraz kl. I, II, III gimnazjum brali udział w zajęciach z Wychowania do życia w rodzinie”.

Uczeń:

Ø  wie w jaki sposób należy dbać o swoją higienę.

Na bieżąco

Rozkłady zajęć

Zapisy w dziennikach lekcyjnych

Szczepienia uczniów

* Higienistka szkolna systematycznie prowadziła pogadanki i pilnowała terminów obowiązkowych szczepień uczniów.

Uczeń:

Ø  wie, jak ważne jest przestrzeganie kalendarza szczepień.

Cały rok

Harmonogram szczepień

Higiena zdrowia psychicznego

* Uczniowie przez cały rok szkolny brali udział w pogadankach prowadzonych przez pedagoga i psychologa szkolnego.

Uczeń:

Ø  wie gdzie i w jaki sposób może otrzymać pomoc jeśli jej potrzebuje.

Cały rok

Zapisy w dzienniku pedagoga oraz psychologa

Poprawa warunków pracy uczniów

* Uczniowie systematycznie dbali o wystrój klas, a nauczyciele uaktualniali gazetki ścienne

Uczeń:

Ø  dba o swoje miejsce nauki,

Ø  dba o estetyczny wygląd klasy

Cały rok

 

 

IV Cel główny: Promocja zdrowia poprzez realizację programów profilaktycznych

 

ZADANIE

METODY REALIZACJI

UZYSKANE EFEKTY

TERMIN

SPOSOBY MONITOROWANIA I DOKUMENTACJI

Zapobieganie nałogom

* Uczniowie kl. IV – VI oraz gimnazjum uczestniczyli w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł. w trakcie realizacji projektu uczniowie brali udział w konkursach wiedzy i plastycznych.                                       * Uczniowie brali udział w cyklu pogadanek „Powiedz nie używkom!” prowadzonych przez pedagoga szkolnego.

*    Uczniowie wzięli udział w spotkaniu     z policjantem nt. „Dopalacze”

Uczeń:

Ø  posiada wiedzę na temat zdrowotnych konsekwencji stosowania używek,

Ø  wykazuje postawę asertywną.

Kwiecień

 

 

 

Cały rok

 

Maj

Sprawozdanie z przeprowadzonej kampanii, zdjęcia

 

 

Zapisy w dzienniku pedagoga szkolnego

Profilaktyka zdrowotna

* Uczniowie wraz z wychowawcami przygotowali inscenizacje na temat zdrowia, które prezentowali na apelu „Dbamy o nasze zdrowie”

 * Uczniowie kl. IV – VI oraz gimnazjum objęci byli testami ogólnymi sprawdzającymi sprawność fizyczną na podstawie indeksu sprawności.                                                 * Uczniowie kl. II uczestniczyli w programie „Ratujemy i uczymy ratować”.                                              * Uczniowie brali udział w społecznym programie „Szkoła bez przemocy”. W ramach akcji uczniowie przygotowali apel, prowadzili dyżury w czasie przerw oraz uczestniczyli z spotkaniu z policjantem. Uczniowie zorganizowali również „Dzień bez przemocy”.

*    Uczniowie wzięli udział w konkursie plastycznym na Logo programu „Zdrowy Świat – Lepszy Świat”

*    Uczniowie wraz z nauczycielem nawiązali współpracę z hospicjum św. Tomasza brali udział w Ogólnopolskiej akcji „Pola Nadziei”, uczestniczyli w Marszu Nadziei.

Uczeń:

Ø  potrafi prawidłowo odżywiać się,

Ø  prowadzi aktywny styl życia,

Ø  wie, jak należy kształtować swoją aktywność fizyczną,

Ø  ma świadomość jak ważne jest udzielanie pierwszej pomocy oraz zna zasady jej udzielania,

Ø  reaguje i nie jest obojętny na zachowania agresywne,

Ø  potrafi wykonać prace na określony temat,

Ø  zna założenia programu „Zdrowy Świat – Lepszy Świat”,

Ø  pomaga ludziom w potrzebie.

Kwiecień

 

 

Marzec

 

Cały rok

 

 

Listopad

Luty

Czerwiec

 

 

 

Wrzesień

Informacje na stronie szkoły

Scenariusz apelu

 

Wyniki testów

 

 

Sprawozdanie z programu

 

 

 

Plakaty, zdjęcia

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

* Uczniowie kl. I – III brali udział w programie „Bezpiecznie poruszamy się po drodze”. Uczestniczyli w konkursie plastycznym oraz wiedzy.

Uczeń:

Ø  wie, jak należy zachować się na drodze.

Wrzesień

Zapisy w dzienniku

Edukacja zdrowotna

* Nauczyciele na lekcjach przyrody, matematyki, j. polskiego, geografii, historii, plastyki, techniki oraz informatyki realizowali tematy z zakresu zdrowia.

Uczeń:

Ø  ma świadomość jak ważne są wszystkie aspekty naszego życia w kontekście zdrowia

Kwiecień

Zapisy w dziennikach

 

Program ma charakter długoterminowych i stałych oddziaływań. Jest dostosowany do potrzeb i zainteresowań uczniów. Dotyczy zagadnień występujących w szkole, które mogą zakłócać prawidłowy i harmonijny rozwój dziecka. W realizację programu zaangażowali się wszyscy nauczyciele, higienistka szkolna, intendent szkolny, kucharki oraz rodzice. Nauczyciele aktywnie włączyli się w realizację programu. Cały rok propagowali zdrowy styl życia przeprowadzając pogadanki w klasach, a także organizujące różnorodne formy aktywności:

-          koło taneczne,

-          koło teatralne,

-          koło plastyczne,

-          gromada zuchowa „Leśni Władcy”,

-          zajęcia sportowe: piłka nożna, badminton i koszykówka,

-          Sportowy Dzień Dziecka,

-          festyn „Rodzinnie i zdrowo na sportowo”,

-          zajęcia popołudniowe w świetlicy środowiskowo – socjoterapeutycznej „Uśmiech dziecka”.

W ramach programu został również przeprowadzony konkurs „Mogę inaczej” –plastyczno- literacki na temat formy spędzania   wolnego czasu. Uczniowie w formie komiksu wskazywali sposoby aktywnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu. Wychowawcy klas prowadzili rozmowy z dziećmi na temat odżywiania się i wyjaśniali co młody człowiek powinien jeść, w związku z czym uczniowie mogli w sklepiku szkolnym kupować kanapki, owoce i wodę mineralną. Nasza szkoła propagowała również akcje „Szklanka mleka” i „Owoce w szkole”.

Pani pedagog J. Kluska i p. psycholog D. Korolow systematycznie prowadziły pogadanki profilaktyczne wśród uczniów. Pani G. Pniak realizowała program „Ratujemy i uczymy ratować”. Nauka podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy. Higiena okresu dojrzewania realizowana była na zajęciach WDŻ, które prowadziła p. J. Piekarz. Uczniowie wraz z p. A. Pietraszkiewicz brali udział w Ogólnopolskiej Kampanii „Pola Nadziei”.

Szkoła realizowała również ogólnopolskie kampanie, jak „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Szkoła bez przemocy”, „Trzymaj Formę”.          

Analiza realizacji zadań programu pozwoliła na pozytywną ocenę przedsięwzięcia. Część przedsięwzięć realizowana jest na bieżąco. Ponadto po zrealizowaniu zadań zaobserwowaliśmy szereg korzystnych zmian w zakresie: wiedzy, przekonań, umiejętności i działań na rzecz własnego zdrowia i aktywności fizycznej wśród społeczności szkolnej.